تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/08/23 - 16:16
کد خبر: 487662

در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف مطرح شد؛

شریفی دوست: کتب جدید مشتمل بر ۴۰ سوال پر تکرار دانشجویی است/ حرزاده: هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان خواهد بود

شریفی دوست: کتب جدید مشتمل بر ۴۰ سوال پر تکرار دانشجویی است/  حرزاده: هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان خواهد بود

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت:تالیف ۸ کتاب پرسش محور در حوزه معارف به تازگی برای ۶ گرایش درسی انجام شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف با اشاره به اهمیت دروس معارف و ظرفیت آن گفت: موضوع دروس معارف و ظرفیت بزرگی که بواسطه حضور این دروس در مقطع کارشناسی برای مبلغان و اندیشه وران در دانشگاه فراهم می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. این دروس بهترین فرصت جریان دین در دانشگاه ها است.

وی در ادامه افزود: اهداف و ماموریت های دروس معارف در نظام سیاستگذاری آموزش عالی تعریف شده است که لازم است در برنامه ریزی و اجرا مورد توجه قرار گیرد و متناسب با نیازها دائما رصد شود و بازآرایی در این باره صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی تاکید کرد: آمارها امروز در حوزه دسترسی مخاطبان به فضای مجازی آمارهای قابل توجهی است و بخشی از مخاطبان جوان ما مخاطب رسانه های رسمی کشور نیستند و بسیاری از اینها در بستر ارتباط گیری و دریافت خبر در فضای مجازی قرار دارند. در چنین فضایی اگر این سیاست آپارتاید رسانه ای و جریان دیکتاتوری غالب را به این موضوع ضمیمه نماییم معنا و تحلیل نگران کننده ای را ممکن است به ما ارائه دهد.

شریفی دوست: کتب جدید مشتمل بر 40 سوال پر تکرار دانشجویی است/  حرزاده: هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان خواهد بود

وی با اشاره به سیاست نظام سلطه در مدیریت فضای مجازی تصریح کرد: این جریان رسانه ای با استفاده از فناوری های جدید و هوش مصنوعی مدیریت و انتقال داده و اطلاعات در فضای مجازی را به صورت معنادار در دستور کار خود قرار داده است. حذف هر گزاره و مسیری که برخلاف طراحی سیاستگذاران حاکم بر فضای مجازی است در اولویت اینهاست همانطور که در فضای حقیقی هم اینگونه عمل می کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی عنوان کرد: برای مثال رفتاری که ما در غزه می بینیم یک تابلوی روشن و بی نقص از اقدام نظام حاکم بر دنیا به عنوان نظامی با اندیشه لیبرال دموکراسی است. اتفاقات غزه را نباید به صورت یک استثنا ببینیم بلکه به نوعی صراحت در دیدگاه ها و رفتار غرب با مخالفانش است. این کودک کشی و جنایت و نژاد پرستی، حمله به زنان و بیماران و کادر درمان و منع امداد رسانی و دسترسی به آب و برق و تمام این نمونه ها تابلو روشن نظام حاکم بر غرب است و واقعیت تمدن غربی می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: همین اتفاق در غزه در سایر عرصه های اطلاع رسانی، هنری و فرهنگی و در سایر بخش ها در حال وقوع است و این نسل کشی و قتل عام در تمامی عرصه هاست. در همین فضای رسمی هر کسی که اظهار نظری داشته باشد با او برخورد شده و حذف می گردد.

وی با اشاره به حکمرانی دیکتاتوری غرب در تسلط بر فضای مجازی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از جوانانمان در این سکوها و در این قالب های نشر و دریافت خبر و تحلیل و سبک زندگی زیست می کنند که حکمرانی آن با طاغوت و شیاطین است. در این شرایط سوال این است که ماموریت جریان انقلاب و جریان دین برای ارائه روایت حقایق چیست و کجا باید ایفای نقش کند؟ آیا سکوهای موجود کفایت می کند؟ قطعا خیر. بخش مهمی از مخاطبین در فضاهایی هستند که ما دسترسی نداریم اما علیرغم تمام این محدودیت ها باید تلاش کرد. در فضای مجازی موجود با تمام حکمرانی دیکتاتور مآبانه میبینیم که جریان مقاومت یک جریان فعالی است. در تمام تحلیل ها و رصدهای فضاهای مجازی داد و ستد و انتقال خبرهای حامی فلسطین بیش از جریانی است که تلاش می کند جنایتکاران را تطهیر کند.

تالیف ۸ کتاب پرسش محور معارف در ۶ گرایش درسی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: یکی از حوزه های بزرگ و بهترین فرصتها کلاسهای درس در آموزش و پرورش و در دانشگاه هاست. تمام معلمان و اساتید دانشگاه ها در این حوزه مسئولیت دارند و تکلیف بر عهده آنهاست. فضای دروس معارف به صورت خاص در دانشگاه به عنوان یک تریبون و فرصت برای بیان معارف دین و انقلاب است که در اختیار مجموعه های انقلابی قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با تاکید بر اهمیت دروس معارف در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن خاطرنشان کرد: رسالت دروس معارف و مسئولیت و تکلیفی که ایجاد شده است ایجاب می کند به صورت جدی به آن پرداخته شود. ما با یک جنگ ترکیبی با تمام ابزارهای آن مواجه هستیم. قطعا کارهای ارزشمندی در این بخش صورت گرفته است و باید کارهای مهمی هم انجام شود تا به آن نقطه مطلوب برسیم.

وی در ادامه افزود: ما در یک جریان صیرورت هستیم و نظام مسائل 30 سال پیش دانشجویان و جوانان قطعا با نظام مسائل امروز متفاوت است. قالب ارائه درسی امروزه در قالبهای جدید آموزشی ظرفیت هایی پیدا کرده است که حتما باید متناسب با آن بازآرایی و بازخوانی صورت بگیرد.

وی در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تالیف کتب جدید دروس معارفی عنوان کرد: کاری که عزیزان انجام دادند تالیف 8 کتاب پرسش محور در 6 گرایش درسی است که کار ارزشمندی است و قطعا بروزرسانی در این بخش باید انجام گیرد و پرسش های پرتکرار متناسب با مسائل روز تکمیل گردد. در کنار آن یکی از قالب های دروس معارف، تالیف کتابهایی بر مبنای آثار اندیشمندان دارای مرجعیت فکری مانند شهید مطهری و مرحوم علامه مصباح یزدی و مقام معظم رهبری دام ظله می باشد. در کنار این دو بخش درسنامه های موسمی است که عزیزان ما متناسب با اقتضائات روز تولید کرده اند. قطعا این آثار نیازمند نقد است و مولفان باید در این حوزه ها به نقد و بررسی و تالیف آثار جدید بپردازند.

کتب جدید دروس معارف در سه بخش پرسش محور، کتب اندیشمندان موفق و کتاب‌های موسمی تدوین گردیده است

حجت الاسلام شریفی دوست مدیر امور دروس معارف در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف گفت: در رونمایی امروز سه بخش کتاب داریم که در بخش اول کتب پرسش محور و در بخش دوم کتب اندیشمندان موفق و در بخش سوم کتب موسمی را خواهیم داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: کتب پرسش محور شامل 8 عنوان در 6 گرایش است. در گرایش اندیشه ای دو عنوان کتاب داریم و در گرایش تاریخ دو عنوان کتاب را داریم. در بخش اخلاق یک عنوان کتاب و در موضوع انقلاب  و تفسیر موضوعی و دانش خانواده و جمعیت هم یک عنوان کتاب را خواهیم داشت.

حجت الاسلام شریفی دوست با اشاره به کتب تدوین شده در این بخش تصریح کرد: در ارتباط با این کتب 3 نکته وجود دارد. نکته اول این است که همه کتاب ها مشتمل بر 40 سوال پر تکرار دانشجویی است که فرآیندی دارد و اساتید به صورت تخصصی به سوالات پاسخ داده اند. نکته مهم بعدی در تدوین کتب این است که کتاب ها بازنویسی شده و فراتر از ویراستاری است. نکته بعدی این که کتابها در ترم قبل تولید و در کل کشور تدریس شده است و البته یک ارزیابی از اساتید و یک نظرسنجی از دانشجویان در این باره صورت گرفته است و مورد اقبال قابل توجهی قرار گرفته است.

شریفی دوست: کتب جدید مشتمل بر 40 سوال پر تکرار دانشجویی است/  حرزاده: هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان خواهد بود

حجت الاسلام شریفی دوست عنوان کرد: درباره عنوان درسنامه موسمی به سه عنوان مهم پرداخته ایم. منظور از درسنامه های موسمی برخی موضوعات به روز است که اقتضائات باعث می شود که به آن ها پرداخته شود.

وی در ادامه افزود: یک عنوان در این بخش کتاب ترگل ورگل است و این کتاب در ترم گذشته ابلاغ شده است و با موضوع پوشش و حجاب در تمام گرایش ها است. موضوع مهم بعدی در این بخش مسئله فلسطین است که یک متن اولیه آماده شده است و از محتواهای به روز و مناسب است که در 16 محور تدوین گردیده است. سومین موضوع و پیوست درسی امید آفرینی است که نیاز روز دانشجویان است و با رویکرد دستاوردهای انقلاب و تمرکز بر قدرت منطقه ای ایران انجام شده است.

وی در پایان گفت: بخش بعدی در این تغییرات کتب اندیشمندان موفق است و از افرادی که در ترویج معارف دینی موفق بودند، آثار اینها انتخاب شده است که چهار کتاب از رهبر معظم انقلاب است که لازم است ذکر شود که این کتب خروجی پر برکت طرح اندیشه تمدن ساز است و یک عنوان از شهید مرتضی مطهری با نام آزادی و بالندگی است و محتوا در این زمینه آمده شده است.

هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان در زمینه تغییر بینش، گرایش و رفتار است

حجت الاسلام حرزاده معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف گفت: در آیین قرار است از کتبی رونمایی شود که دارای دسته بندی متفاوت نسبت به گذشته است و در این مدت زحمت فراوانی برای این 16 اثر کشیده شده است و این نتیجه یک کارگروهی است.

وی در ادامه افزود: زمانی که تاثیرگذاری دورس معارف هدف اصلی قرار گیرد در ادامه آن نقش متون پررنگ خواهد شد. متون و محتوای دروس معارف نقش بسزایی در کلاسها دارند و اینکه ما استاد را با چه متنی به کلاس درس بفرستیم خیلی مهم است و متن قوی موجب تقویت تدریس استاد می گردد.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان کرد: اگر متن ما مباحث دانشی محض باشد یا مطالب کاربردی در آن وجود داشته باشد بسیار متفاوت است. البته برخی قائل به اهمیت متون در تدریس نیستند و نقش استاد را پر رنگ تر می دانند اما ما نمیتوانیم از اهمیت متون و محتوای دروس معارف غافل باشیم.

شریفی دوست: کتب جدید مشتمل بر 40 سوال پر تکرار دانشجویی است/  حرزاده: هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان خواهد بود

حجت الاسلام حرزاده عنوان کرد: در این میان با گذر زمان ما ناگزیر نیازمند تغییر و تحول در متون و محتوا هستیم. البته زحماتی فراوانی در گذشته برای این دروس کشیده شده است و در همین راستا ادعایی نداریم که تحول اساسی انجام شده است اما معتقدیم تغییرات و تحولاتی حاصل گردیده است اما با آن کتاب تراز در زمینه دروس معارف هچنان فاصله داریم و امید است با حمایت های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ملزومات تحقق این امر فراهم شود.

وی در ادامه افزود: طبق تعاریف موجود هدف کتاب معارف رشد و تربیت دینی دانشجویان در زمینه تغییر بینش، گرایش و رفتار است و کتاب باید از راه اصلاح این سه بخش بر دانشجویان اثر بگذارد. ما نیز باید هدف را اصلاح گرایش و تاثیر گذاری بر دل و قلب دانشجویان بگذاریم.

معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: از میان این 16 کتاب که رونمایی می شود حداقل 5 کتاب به صورت یک اندیشه منظومه وار به دانشجو ارائه می گردد. توجه به این نکته مهم است که در دروس معارف باید به نیاز های معارفی دانشجو پاسخ داده شود و قدرت تفکر و تعقل دانشجو را بالا ببرد.

وی در پایان با ذکر ویژگی های کتاب تراز گفت: کاربردی و مفید بودن برای زندگی، متقن و مستند بودن، داشتن رویکرد تربیتی و ادبیات دانشجویی به همراه طراحی جذاب و نام زیبا از ویژگی های کتاب تراز است که سعی شده در این 16 جلد لحاظ گردد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top